کارگاه آموزشی و پژوهشی گروه ICEEP در اصفهان ، ۱۴ و۱۵ اسفند ۹۲

گروه ICEEP، پس از برگزاری کارگاه آموزشی در دانشگاه های استان کرمان و برگزاری همایش طراحی سیستم های دیجیتال با حضور اساتید خارجی، کارگاه آموزشی و پژوهشی طراحی سیستم های دیجیتال را در تاریخ ۱۴و ۱۵ اسفند ماه سال ۱۳۹۲ در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار کرد. آقای دکتر سیدی به عنوان نماینده و رابط دانشگاه صنعتی اصفهان با مرکز ICEEP مسئول هماهنگی و برگزاری کارگاه در این دانشگاه بودند. چهار نفر از اعضای گروه ICEEP به همراه آقای دکتر نوابی در این کارگاه حضور یافتند.
کارگاه آموزشی در روز چهارشنبه ساعت ۹ صبح آغاز گردید. در ابتدا آقای دکتر نوابی، مقدماتی در مورد مرکز ICEEP، اهداف و مسئولیت های آن و … ذکر نمودند. پس از آن، سخنرانی آموزشی با موضوع ” متدولوژی طراحی RTL در جهت ESL” آغاز شد. در این درس، مبانی طراحی سیستم های دیجیتال از سطح سوئیچ تا سطح RTL و استفاده از زبان توصیف سخت افزار Verilog در این روند آموزش داده شد.
دومین سخنرانی آموزشی عصر همان روز تحت عنوان ” مدلسازی RTL با استفاده از C++ ” توسط توسط دکتر نوابی شروع شد. در این سخنرانی، نحوه مدلسازی گیت های منطقی و طراحی سطح گیت، طراحی اجزاء سخت افزاری سطح RTL و طراحی یک سیستم در سطح RTL با استفاده از زبان برنامه نویسی ++C آموزش داده شد. در واقع این درس، گامی به سمت طراحی های سطح بالاتر که با SystemC و TLM انجام می پذیرند، می باشد.
پس از آن، آقای دکتر نوابی و اعضای گروه ICEEP از آزمایشگاه طراحی VLSI که تحت نظر دکتر سیدی می باشد، بازدید کردند. دانشجویان در این آزمایشگاه، طراحی های مختلفی در سطح layout انجام داده بودند و چندین نمونه IC ساخته شده از مدارات آنالوگ خاص، از فعالیت های موفق پژوهشگران این آزمایشگاه بود.
در روز دوم این کارگاه، دانشجویانی که در سخنرانی های آموزشی روز های قبل شرکت نموده بودند، در گروه های دو نفره در آزمایشگاه حاضر شده و به تمرین عملی آنچه آموخته بودند پرداختند. در این قسمت دانشجویان به صورت دلخواه در آزمایشگاه عملی یکی از دروس ” متدولوژی طراحی RTL در جهت ESL ” و یا ” مدلسازی RTL با استفاده از ++C ” شرکت نمودند.
در این آزمایشگاه عملی، طراحی دیجیتال یک عملیات ریاضی ، جهت انجام توسط دانشجویان تعریف شد و دانشجویان با توجه به مباحثی که در ارائه های آقای دکتر نوابی آموخته بودند و یا با توجه به آموخته های قبلی خود به طراحی آن پرداختند.
در زمان برگزاری آزمایشگاه های عملی، آقای دکتر نوابی با آقای دکتر سیدی از دانشگاه صنعتی اصفهان و آقای دکتر حبیبی از دانشگاه اصفهان جلسه داشتند. که در آن اساتید به شرح مختصری از رویه و محتوای دروس و آزمایشگاه های خود پرداختند و در مورد هر چه بالاتر رفتن سطح علمی دانشگاه و دانشجویان به بحث و تبادل نظر پرداختند. همچنین مشکلات و کمبودهای موجود در دانشکده مطرح و برای مرتفع ساختن آنها پیشنهادات و برنامه‌هایی ارائه شد.
برنامه کارگاه آموزشی پژوهشی ICEEP در استان اصفهان در ساعت ۱۴ بعد از ظهر روز پنج شنبه ۱۵ اسفند به پایان رسید.


About the Author : admin