کارگاه آموزشی و پژوهشی گروه ICEEP در استان گیلان ، ۱۷ و۱۸ اردیبهشت ۹۳

گروه ICEEP پس از برگزاری کارگاه های آموزشی در شهرهای مختلف، کارگاه آموزشی و پژوهشی طراحی سیستم­های دیجیتال را در دانشگاه گیلان برگزار کرد. چهار نفر از اعضای گروه ICEEP به همراه آقای دکتر نوابی در این کارگاه حضور یافتند.

کارگاه آموزشی در روز چهارشنبه ۱۷/۲/۱۳۹۳ ساعت ۹ صبح با سخنرانی دکتر نوابی آغاز گردید. در این سخنرانی، ابتدا مقدماتی درباره اهداف و عملکرد گروه ICEEP بیان ­شده و برنامه ­های این گروه معرفی گردید. سپس ارائه درس “متدولوژی طراحی RTL پیشرفته با استفاده از زبان­های سخت ­افزاری” آغاز گردید. دکتر نوابی در این ارائه هدف از انتخاب زبان Verilog را کم بودن سربار آن در هنگام آموزش و سادگی آن بیان کردند. در هر مرحله از آموزش متدولوژی طراحی، مثال­ هایی از نحوه توصیف سخت­افزار به زبان Verilog نیز عنوان شده و بررسی گردید. به طور کلی مباحث مطرح شده در این درس، طراحی سیستم ­های دیجیتال از سطح دروازه ­های منطقی تا سطح RTL بوده است.

ارائه این درس با حضور فعال، مشتاقانه و تعاملی دانشجویان و تعدادی از اساتید این دانشگاه به مدت ۵ ساعت برگزار گردید.

در ساعت ۳ عصر، کارگاه آموزشی Advanced RTL Verilog با سرپرستی خانم مهندس صادقی، خانم مهندس غندالی و خانم مهندس کشاورز برگزار گردید. در این کارگاه، طراحی دیجیتال یک مدار محاسباتی ریاضی به عنوان تمرین تعریف شد و دانشجویان با توجه به سخنرانی آقای دکتر نوابی، به طراحی آن پرداختند.

همزمان با برگزاری جلسه حل تمرین، دکتر نوابی با تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان از جمله مدیریت گروه برق جناب آقای دکتر نحوی، آقای دکتر امین ­نژاد، خانم دکتر نیارکی، آقای دکتر حیدری، آقای دکتر شهنازی، آقای دکتر صابرکاری، آقای دکتر محتوی­ پور، آقای دکتر حسن ­زاده و آقای دکتر قربانی­ نژاد جلسه داشتند.

روز دوم نیز با سخنرانی دکتر نوابی در ساعت ۹ صبح آغاز گردید. در این جلسه، دکتر نوابی به ارائه درس “مدل­سازی لاجیک با استفاده از C++” پرداختند. در این درس ابتدا طراحی گیت­های دیجیتال به زبان C++ بیان شد. با توجه به عدم وجود همزمانی (concurrency) در زبان C++ که از ملزومات طراحی سخت­ افزار است، طراحی با این زبان نیازمند توجه ویژه می­ باشد. هم­چنین مفاهیم موجود در C++ مانند استفاده از کلاس­ ها با مثال ­های سخت­ افزاری توضیح داده شده و تشریح شد.

از آن­جایی که هدف اصلی از ارائه این درس بنا نهادن پایه برای فهم زبان ­های سطح بالای SystemCو TLM که کتابخانه­ هایی مبتنی بر C++ هستند بود، دکتر نوابی در هر مرحله از طراحی سعی داشتند دید سطح سیستم طرح ­ها را نیز تا حدی بیان کرده و دانشجویان را به فکر در این زمینه وادارند. این سخنرانی به مدت ۴:۳۰ ساعت به طول انجامید.

در ساعت ۱:۴۵، کارگاه آموزشی C++ LogicModeling زیر نظر خانم مهندس صادقی تشکیل شد که در آن، استفاده و کامپایل کردن کدها در محیط Visual Studioشرح داده شده و سپس چند توصیف سطح گیت به زبان C++ به شکل عملی توضیح داده شد. پس از طراحی یک مدار سطح گیت به عنوان تمرین به دانشجویان داده شد.

همزمان با برگزاری این کارگاه، ادامه تدریس طراحی RTLپیشرفته توسط دکتر نوابی صورت گرفت. در این سخنرانی، دکتر نوابی به ارائه و توضیح مثال­ های بیشتری از طراحی به زبان RTLپرداختند.

در ساعت ۳، خانم مهندس غندالی به ارائه سخنرانی علمی درباره Design and Verificationپرداخته و روش­ های مورد استفاده برای عمل verificationرا توضیح دادند. پس از آن، دکتر نوابی به ارائه سخنرانی علمی در سطح سیستم پرداخته و آخرین دستاوردهای دانشجویان خود در این حوزه را بیان کرده و توضیح دادند.

برنامه کارگاه آموزشی پژوهشی ICEEPدر دانشگاه گیلان در ساعت ۱۷ بعد از ظهر روز پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت به پایان رسید.


About the Author : admin