کارگاه آموزشی طراحی الکترونیک در سطح سیستم استان گیلان، ۶ و ۷ آبان ۹۴

گروه ICEEPدور دوم کارگاه آموزشی دانشگاه گیلان را با موضوع طراحی الکترونیک در سطح سیستم در آبان ۹۴ برگزار نمود.

کارگاه آموزشی در روز چهارشنبه ۶/۸/۱۳۹۴ ساعت ۹ صبح با حضور تعدادی از اساتید و جمع کثیری از دانشجویان آن دانشگاه آغاز گردید.در ابتدا جناب آقای دکتر نوابی درباره مرکز ICEEP، اهداف آن و فعالیت های این مرکز سخنرانی کردند، سپس با توجه به آنکه این کارگاه دومین دوره از کارگاه های آموزشی دانشگاه گیلان بوده است مطالب آموزش داده شده در کارگاه گذشته مرور شد و یک مثال طراحی RTL  (Exponential Engine)مطرح شد که در طول این دوره پیاده سازی این سیستم به روش های مختلف با زبان C/C++و SystemCمطرح شد.

در ادامه چگونگی مدل سازی سطح Logicو سطح RTLبا استفاده از C++ آموزش داده شد . و دانشجویان با مفاهیمی از برنامه نویسی C++ که در طراحی  الکترونیک در سطح سیستم مورد نیاز است آشنا شدند، این مفاهیم در قالب مثالهای متعدد و کاربردی آموزش داده شد.

در ساعت ۲ عصر، نحوه نصب SystemCبر روی Visual Studioبا سرپرستی خانم مهندس شیدا گوهردهی و خانم مهندس فرناز فروغی فر آموزش داده شد و PDFنصب SystemCبر روی Visual Studio به صورت دائم، در اختیار دانشجویان قرار گرفت. اشکالات نصب دانشجویان برطرف گردید و یک مدار محاسبه کننده باقیمانده بر پنج به عنوان تمرین برای برنامه نویسی به زبان C++ مطرح گردید. همزمان با برگزاری جلسه حل تمرین، جناب آقای دکتر نوابی با تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان  جلسه داشتند.

در ساعت ۴ عصر جناب آقای دکتر نوابی ادامه مطالب مدل سازیRTL با استفاده از C++ را آموزش دادند و با توجه به پرسش های مطرح شده توسط دانشجویان نقش HDLها در طراحی سطح سیستم و حرکت به سمت طراحی و پیاده سازی سیستم های دیجیتال با زبان های سطح بالا مورد بحث قرار گرفت. روز اول کارگاه پس از پاسخگویی به سوالات دانشجویان ساعت ۶ عصر به پایان رسید.

روز دوم این کارگاه ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۷/۸/۱۳۹۴ آغاز شد و چگونگی پیاده سازی کتابخانه برای طراحی سخت افزار با استفاده از زبان C++ مطرح شد و نحوه پیاده سازی مفاهیم سخت افزاری مورد بحث قرار گرفت. پس از استراحتی کوتاه مدل سازی RTLبا استفاده از SystemCآموزش داده شد و نحوه پیاده سازی مثال Exponential Engineبا زبان SystemCنشان داده شد. بررسی ساختار زبان SystemCو ارائه مثال برای فهم بهتر تا ساعت ۲ به طول انجامید. 

ساعت ۳ کارگاه آموزشی طراحی RTLبا استفاده از SystemCآغاز شد، از دانشجویان خواسته شد تا به طراحی یک شمارنده سلسله مراتبی به زبان  SystemC بپردارند و طراحی قدم به قدم و نحوه نوشتن کد آموزش داده شد. در پایان نحوه مشاهده نتایج با استفاده از برنامه VCD-Viewerآموزش داده شد. روز دوم کارگاه پس از پاسخگویی به سوالات دانشجویان ساعت ۵ عصر به پایان رسید.

{gallery}announces/Guilan3:130:100:0:0{/gallery}


About the Author : admin