همایش بین المللی تکنولوژی سیستم های دیجیتال، زمینه های آموزشی، پژوهشی و صنعتی،دانشگاه تهران ، بهمن ۹۲

 همایش تکنولوژی سیستم های دیجیتال، زمینه های آموزشی، پژوهشی و صنعتی، توسط گروه ICEEP و گرایش سیستم های دیجیتال دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در روزهای یکشنبه ۲۰ بهمن و دوشنبه ۲۱ بهمن ماه سال ۹۲ در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

 در این همایش که علاوه بر اساتید داخلی، از اساتید برجسته سیستم های دیجیتال از سراسر دنیا برای شرکت و ارائه سخنرانی دعوت بعمل آمده بود، با شرکت بیش از ۲۰ استاد از دانشگاه های سراسر داخل کشور و ۸ استاد از دانشگاه های کشورهای دیگر برگزار گردید. با اطلاع رسانی کوتاه مدتی که در دانشگاه های سراسر کشور توسط اساتید همکار گروه ICEEP انجام شده بود، بیش از ۲۰۰ نفر دانشجو برای شرکت در این همایش ثبت نام کرده بودند . قابل اشاره است که ثبت نام در این همایش رایگان بوده و تنها برای فراهم آوردن امکانات و برآورد نسبی از تعداد، انجام پذیرفته بود.

 لازم به ذکر است، تمامی سخنرانی ها به زبان انگلیسی و روی پرزنتیشن تهیه شده توسط اساتید اجرا گردید. فایل پرزنتیشن اکثر سخنرانی ها در دسترس می باشد و میتوان در خصوص دریافت آن به دفتر ICEPP مراجعه کرد.

 روز اول:

 همایش با سخنرانی ۱۵ دقیقه ای دکتر نوابی در خوشآمد گویی به مهمانان آغاز گردید. پس از آن، پروفسور ریکاردو ریس از برزیل سخنرانی ۱ ساعته در مورد گرایش جهانی به سمت ابزار EDAکه از موضوعات مطرح در دنیای تکنولوژی سیستم های دیجیتال امروز است، داشتند.

 در این سخنرانی دکتر ریس در ابتدا مختصری به موضوعات مربوط به سیر تکاملی الکترونیک و میکروالکترونیک در جهان پرداختندو همچنین مختصری راجع به ابزار طراحی ایجاد شده توسط گروه خودشان در زمینه طراحی EDA و بهینه سازی قرارگرفتن اینترکانکتها در مدار به صورت اتوماتیک برای افزایش قابلیت اطمینان توضیحاتی را ارائه کردند.

 در ادامه پروفسور پائولو پرینتو از ایتالیا سخنرانی ۱ ساعته با عنوان “FPGA-based IP-cores for image processing in space explorations” ارائه دادند که در آن به پروژه در حال انجام خود در ارتباط با پردازش تصویر ارسالی در اکتشافات فضایی پرداختند. دکتر پرینتو در این سخنرانی به معرفی یک کتابخانه از IP-core ها بر پایه FPGA پرداختند که توسط دانشگاه پلی تکنیک تورین و شرکت ThalesAlenia Space به منظور پردازش تصویر ساخته شده اند.

 پس از آن، چند تن از اساتید پس از معرفی دانشگاه خود به تشریح پروژه های در حال انجام در گروهشان و همچنین زمینه های مناسب برای پژوهش در تکنولوژی سیستم های دیجیتال پرداختند. این بحث داغ با حضور پروفسور ولادیمیر هاهانف از اوکراین، پروفسور ریکاردو ریس از برزیل، پروفسور پائولو پرینتو از ایتالیا و پروفسور ریموند اوبار از استونی برگزار شد. مدیریت این جلسه به عهده پروفسور نوابی از دانشگاه تهران بود.

 برنامه بعد از ظهر همایش با سخنرانی ۱ ساعته دکتر مهدی صدیقی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در تشریح لزوم و روند توسعه و آموزش ESL یا طراحی در سطح سیستم الکترونیک در دانشگاه های داخل کشور آغاز شد که شامل فعالیت های گروه ICEEP در این زمینه نیز میشد.

 بخش عمومی همایش در ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه به پایان رسید و پس از زمانی که صرف گفتگوی دانشجویان با اساتید مهمان شد، همایش در ساعت ۱۶ با حضور فقط اساتید و افراد مدعو، در ساختمان جدید مهندسی برق و کامپیوتر با پانلی با موضوع ارتباط آموزش و صنعت ادامه پیدا کرد.

 در سخنرانان این پانل علاوه بر اساتید، از آقای مهندس شیخ عطار، عضو هیأت مدیره و مدیر فنی شرکت ارگ تلکام و رئیس انجمن صنفی شرکت‌های اینترنتی نیز، به عنوان نماینده صنعت دعوت شده بود. مهندس شیخ عطار با اشاره به پیشینه خود در صنعت کشور، مشکلاتی که این بخش همیشه با آن مواجه بوده را برشمردند و از دانشجویان به عنوان نیروی کار، که مهمترین منبع صنعت کشور هستند، دعوت به حضور در صنعت داخلی و همکاری کردند. صحبت های ایشان در مورد مشکلات اصلی صنعت امروز کشور با استقبال حضار مواجه شد.

 همایش به صورت رسمی در ساعت ۱۸ روز شنبه با خاتمه این پانل به پایان رسید ولی حضور دانشجویان و اساتید و گفتگوی آنها تا ساعاتی دیگر همچنان ادامه داشت.

 روز دوم:

 روز یکشنبه ۲۱ بهمن ماه، همایش با سخنرانی پروفسور ریموند اوبار از کشور استونی با عنوان Digital Test with Low and High Level Decision Diagrams در زمینه درستی یابی و Verification مدارها در ساعت ۹:۳۰ آغاز شد. این بخش که به دلیل به روز بودن مبحث با موضوعات پژوهشی بسیاری از دانشجویان همخوانی داشت با استقبال آنان مواجه شد.

 در این سخنرانی ابتدا مروری بر روی کلاس Structurally Synthesized BDDs یا SSBDD ها انجام شد. SSBDDها برای مدلسازی ساختار و عملکرد منطقی یک مدار استفاده می شوند.

 پس از آن در ساعت ۱۰:۳۰ دکتر ماکسیم جنیهین از استونی به توضیح ابزار خطایابی سخت افزار تولید شده در گروه دانشگاهی خود به نام zamiaCAD پرداختند. قطعاً مشاهده یک ابزار تولید شده و به ثمر رسیده در گروه های تحقیقاتی و دانشگاهی، مشوق بسیار خوبی برای گروه های دانشگاهی داخلی کشور نیز خواهد بود.

 ابزار طراحی و عیب یابی Zamia CAD توسط گروه تحقیقاتی دانشگاه Tallinn تولید شده و به عنوان یک ابزار با کد باز دارای ویژگی های زیر است :

 قابلیت طراحی سخت افزار

امکان عیب یابی کدهای سخت افزار
امکان استفاده به عنوان ابزار آنالیز کد جهت پیدا کردن منبع و مقصد سیگنالهای موجود در کد
قابلیت تبدیل کد VHDL به SystemC RTL و SystemC TLM
سپس به روال روز قبل پذیرایی از کلیه مهمانان در استراحتی کوتاه صورت گرفت. بحث داغ روز دوم با حضور پروفسور پائولو پرینتو و پروفسور نوابی در مورد روش آموزشی سیستم های دیجیتال در ساعت ۱۱:۳۰ ادامه یافت. موضوع این بحث داغ به صورت مشخص، استفاده از روش Top-Down یا Bottom-Up در سیستم آموزشی دانشگاهی بود. دکتر نوابی پشتیبان طرح Bottom-Up یا شروع از سطح ترانزیستور به عنوان پایینترین سطح و گذر پله به پله از این سطح به سمت بالا تا سطح سیستم بودند و دکتر پرینتو بر خلاف ایشان از روش Top-Down یعنی شروع از سطح سیستم و عبور به سطوح پایین تر تا ترانزیستور حمایت میکردند. این بحث با افزوده شدن چند تن از دانشجویان به عنوان حامی هر یک از روش ها و گفتگوی آنان بسیار گرم شد و تا ساعت ۱۳:۱۵ ادامه یافت.

 جلسه بعدی، با توضیحات دکتر الکساندر لوکیانف از روسیه در مورد پروژه ها ی آزمایشگاهی دانشگاه خود، شروع شد و پس از آن دکتر نوابی به توضیح درباره پروژه های در حال انجام در آزمایشگاه های سخت افزار و CAD زیر مجموعه گرایش سیستم های دیجیتال دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران به اساتید مدعو پرداخت.

 آقای دکتر افضلی کوشا از دانشگاه تهران نیز در نیم ساعت به توضیح پروژه های در حال انجام در آزمایشگاه توان-پایین (Low Power) دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران پرداخت.

 پس از آن اساتید به بازدید از آزمایشگاه های گروه سیستم های دیجیتال دعوت شدند. در این بازدید که از آزمایشگاه های سخت افزار، CAD، TLM، مدار منطقی و آزمایشگاه های مرتبط انجام شد، اساتید با امکانات و دانشجویان این گروه ها آشنا شدند. همچنین با حضور اساتید در جمع دانشجویان آزمایشگاه، زمینه های همکاری های منطقه ای و سازمانی میان دانشگاه های کشورهای مختلف مورد بحث قرار گرفت. حضور اساتید مدعو تا ساعاتی بعد در آزمایشگاه ادامه داشت و پس از آن در حدود ساعت ۲۱ شب، همایش بین المللی تکنولوژی سیستم های دیجیتال، زمینه های آموزشی، پژوهشی و صنعتی، با خروج اساتید به پایان رسید.

 اسامی اساتید مدعو از دانشگاه های کشورهای دیگر در جدول زیر آمده است:

 

کشور

دانشگاه

دکتر ریکاردو ریس

برزیل

ریو گراند دو سول

دکتر پائولو پرینتو

ایتالیا

پلی تکنیک تورین

دکتر ولادیمیر هاهانف

اوکراین

رادیوالکترونیک خارکف

دکتر ریموند اوبار

استونی

تالین

دکتر الکساندر لوکیانف

روسیه

روستو

دکتر ماکسیم جنیهین

استونی

تالین

دکتر یوگنیا لتوینوا

اوکراین

رادیوالکترونیک خارکف

دکتر سویتلانا چوماچنکو

اوکراین

رادیوالکترونیک خارکف

همچنین برنامه همایش و اطلاعات بیشتر را میتوانید در بخشی از سایت ICEEP.ir، که مربوط به همایش تکنولوژی سیستم های دیجیتال، زمینه های آموزشی، پژوهشی و صنعتی است مشاهده کنید.

{gallery}workshops/Intconf/IntConf-Bahman:160:120:0:0{/gallery}


About the Author : admin